U bent hier:Home Panel Fryslân Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

  • Waar kan ik informatie vinden over de werving en respons van Panel Fryslân?

    Download hier de onderzoeksverantwoording >>

  • Wat is Panel Fryslân?

    Panel Fryslân bestaat uit ruim 2000 inwoners uit Fryslân die hun ervaringen delen en hun mening geven over wat er speelt in de provincie. Om de representativiteit te waarborgen kunnen mensen zich niet zelf aanmelden en gebruikt het Fries Sociaal Planbureau (FSP) steekproeven van inwoners uit de provincie Fryslân. Deze mensen krijgen per brief een uitnodiging om mee te doen. Omdat deelname geheel vrijblijvend is en panelleden zich op ieder gewenst moment kunnen uitschrijven worden regelmatig nieuwe panelleden gezocht. 

  • Hoe is Panel Fryslân ontstaan?

    Het Fries burgerpanel is opgericht door Partoer, maar is nu onderdeel van het in 2015 opgerichte Fries Sociaal Planbureau (FSP). Het FSP is het onafhankelijke kennis- en onderzoeksbureau dat trends en ontwikkelingen in het sociaal domein in Fryslân toegankelijk in kaart brengt, analyseert en ontsluit. In 2016 heeft het panel een nieuwe naam en huisstijl gekregen: Panel Fryslân. 

  • Ik heb een per post een uitnodiging gehad voor Panel Fryslân, maar ik ben al lid van het Fries burgerpanel, wat nu?

    Omdat we regelmatig nieuwe panelleden zoeken is er een (kleine) kans dat u een uitnodiging per brief heeft gekregen om lid te worden van Panel Fryslân terwijl u al lid bent van het Fries burgerpanel. Meld u dan opnieuw aan zoals in de brief staat. U kunt zich dan afmelden voor het Fries burgerpanel. 

  • Hoe werkt het?

    Panelleden krijgen gemiddeld vijf à zes keer per jaar een uitnodigingsmail om online een vragenlijst in te vullen. In de mail staat een link die naar de vragenlijst verwijst. Wanneer u daar op klikt, kunt u de vragen beantwoorden die op uw beeldscherm verschijnen. Wanneer u de laatste vraag beantwoord heeft, stuurt het programma uw antwoorden automatisch op. Na sluitingsdatum analyseren onderzoekers de uitkomsten en maken daar een publicatie van.

  • Waarom gebruikt het Panel Fryslân de Friese taal niet?

    Veel inwoners van Fryslân spreken en verstaan Fries. Veel minder zijn in staat om Fries (goed) te lezen. Het merendeel van de Friezen kan wel goed Nederlands lezen. We willen zoveel mogelijk inwoners van Fryslân bereiken, daarom is besloten om het Nederlands als centrale voertaal te gebruiken.

  • Hoe zit het met mijn privacy?

    De onderzoekers van Panel Fryslân behandelen alle gegevens vertrouwelijk. Gepubliceerde onderzoeksresultaten zijn nooit te herleiden tot personen. Het Fries Sociaal Planbureau is lid van de Vereniging voor Statistiek en Onderzoek en werkt met de VSO gedragscode.  

  • Wat levert deelname mij op?

    Door het geven van uw mening helpt u de Provincie Fryslân en de Friese gemeenten om beleid te bepalen en betere besluiten te nemen. Besluiten die ook voor u belangrijk zijn. Na ieder onderzoek verloten we daarnaast een bon ter waarde van € 25,- onder deelnemers. Verder stellen wij u altijd op de hoogte van de resultaten van de onderzoeken. 

  • Krijg ik ongevraagde mails?

    De mailadressen van de panelleden worden alleen door Panel Fryslân gebruikt voor communicatie met u. Daarnaast sturen we u  de publicaties waar u als lid van Panel Fryslân voor gevraagd bent.

  • Hoeveel tijd kost het mij als ik meedoe?

    Per jaar zijn er vijf à zes onderzoeken. Een vragenlijst invullen duurt ongeveer 10 minuten. Kunt of wilt u niet meedoen aan een onderzoek dan kunt u die vragenlijst  overslaan.

  • Waarover gaan de onderzoeken?

    U kunt vragen verwachten over belangrijke actuele, sociale en maatschappelijke onderwerpen zoals zorg, uw woonomgeving, voorzieningen, openbaar vervoer, politiek, cultuur, leefomgeving et cetera. 

  • Moet ik aan alle onderzoeken meedoen?

    Nee, als u niet wilt of kunt meedoen aan een bepaald onderzoek dan kunt u de uitnodiging (en de herinneringsmail) negeren. Voor het volgende onderzoek ontvangt u gewoon weer een uitnodiging. Panelleden die lange tijd niet meedoen, ontvangen op een gegeven moment geen uitnodiging meer. U kunt zich ook altijd uitschrijven, dan krijgt u geen uitnodigingen meer.

  • Wat gebeurt er met de onderzoeksresultaten?

    Het Fries Sociaal Planbureau maakt een rapport van de resultaten van elk onderzoek. Deze rapporten verspreiden we onder betrokkenen bij beleidsontwikkeling in Fryslân. Zij kunnen de resultaten gebruiken bij de (onderbouwing van) beslissingen. U als panellid, maar ook de radio, tv en kranten in Fryslân ontvangen een bericht over de resultaten. Daarnaast publiceren we de resultaten op deze website en op social media.

  • Hoe kan ik panellid worden?

    U kunt zich niet zelf aanmelden. Omdat het panel representatief moet zijn voor Fryslân, nodigen we via een willekeurige steekproef mensen uit om lid te worden van het panel. Alleen als u een uitnodiging ontvangt kunt u deelnemen. 

  • Waarom worden er in het inschrijfformulier persoonsgegevens gevraagd?

    Wij hebben uw postcode, leeftijd, gezinssituatie en dergelijke nodig om de antwoorden te analyseren. Hebben mannen bijvoorbeeld een andere mening dan vrouwen? Oordelen jongeren anders dan ouderen? Ook kan het zijn dat we sommige vragen alleen aan een deel van het panel vragen. Bijvoorbeeld aan huishoudens met kinderen of aan bewoners van bepaalde gemeenten.

  • Hoeveel tijd heb ik voor het invullen van een vragenlijst?

    In de mail met de uitnodiging voor het invullen van een vragenlijst staat aangegeven tot welke datum u de vragenlijst kunt invullen. Meestal heeft u drie weken de tijd. Heeft u vóór die tijd de lijst nog niet ingevuld, dan krijgt u een herinneringsmail met de vraag of u dat alsnog wilt doen.

  • Ik wil mijn gegevens wijzigen, maar ik ben mijn wachtwoord kwijt. Wat nu?

    Bij het inloggen kunt u uw gebruikersnaam invullen. Druk op de knop ‘wachtwoord vergeten’, daarna ontvangt u nieuwe gegevens.

  • Het inloggen lukt niet. Wat nu?

    Controleer of u hetzelfde e-mailadres gebruikt als waarmee u zich hebt aangemeld. Lukt het daarmee ook niet, stuur dan een mail naar info@panelfryslan.nl. Leg daarin uit dat u niet kunt inloggen. Dan zoeken wij uit wat er aan de hand is.

  • Ik krijg een foutmelding tijdens het invullen van de vragen. Wat moet ik doen?

    Probeer opnieuw in te loggen. U kunt de vragenlijst dan opnieuw invullen. Of neem contact op met het Panel Fryslân via info@panelfryslan.nl of telefonisch via 058-2348500.

  • Hoe weet ik of ik alle vragen heb beantwoord?

    U krijgt een melding in beeld wanneer u de laatste vraag heeft beantwoord.

  • Wat gebeurt er als ik niet alle vragen heb beantwoord?

    Als u de meeste vragen wel heeft beantwoord, nemen we uw antwoorden mee in het onderzoek. Heeft u slechts enkele vragen ingevuld, dan kunnen we uw antwoorden helaas niet gebruiken.

  • Ik heb de vragenlijst al ingevuld, maar krijg toch een herinnering. Waarom?

    Het kan zijn dat u de vragenlijst nog niet volledig heeft ingevuld en dat u bijvoorbeeld vergeten bent om de laatste vraag in te vullen. Wanneer u nogmaals op de link naar de vragenlijst drukt kunt u zien waar u de laatste keer geëindigd bent. Heeft u wel alle vragen beantwoord, dan kan het zijn dat het computerprogramma uw vraag nog niet heeft verwerkt of dat er een foutje in het programma zit. U kunt de herinnering dan gewoon naast u neer leggen. 

  • Hoe kan ik me afmelden?

    U kunt zich op ieder moment uitschrijven. Dit kan op de pagina ‘inloggen voor panelleden’. Daar heeft u uw wachtwoord voor nodig. U mag ons hiervoor ook bellen of mailen. 

  • Mijn gegevens veranderen, wat nu?

    Wanneer uw gegevens gaan veranderen kunt u deze aanpassing via onze website of een mail naar ons sturen met daarin uw nieuwe gegevens, dan passen wij het aan. 

  • Ik heb een andere vraag. Waar kan ik terecht?

    U kunt ons bereiken op info@panelfryslan.nl 
    U kunt ook bellen naar 058-2348500. Vraag naar iemand van Panel Fryslân.